Liczne transakcje akwizycyjne przedsiębiorstw ostatnich 20 lat wskazały na wzrost znaczenia reputacji (marki) w procesie wyceny firm. Marka stanowi niematerialne aktywa przedsiębiorstw, które w wielu przypadkach decydują o ich całkowitej wartości. Podobnie jak w przypadku wycen wartości przedsiębiorstw, wartość marki określa się przy zastosowaniu różnych metod, takich jak: dochodowe, kosztowe, rynkowe. Ponadto posiadanie rozpoznawalnej marki/znaku towarowego może stanowić dobre źródło korzyści z tytułu opłat licencyjnych.
Pojęcie znaku towarowego definiuje ustawa Prawo Własności Przemysłowej (art. 120) jako każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów (usług) jednego przedsiębiorstwa od towarów (usług) innego przedsiębiorstwa. Może to być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.
Korzyści z wyceny wartości marki wynikają z różnorodnych potrzeb zainteresowanych stron. Wycena marki znajduje miedzy innymi zastosowanie w:
Dzięki stosowaniu marki:
Test na istnienie wartości marki wymaga także spełnienia przynajmniej jednego z niżej wymienionych warunków związanych z istnieniem kapitału marki:
Spełnienie warunków testu na istnienie wartości marki/znaku umożliwia ich wycenę. W wielu przypadkach właściciel znaku zamierza udzielić odpłatnej licencji podmiotom powiązanym korzystającym z tego znaku towarowego. W związku z tym mamy do czynienia z transakcjami pomiędzy podmiotami powiązanymi, zatem wycena jego wartości godziwej oraz określenie stawki opłaty licencyjnej musi również spełniać wymogi dokumentacji cen transferowych w zakresie rynkowego poziomu (wartości akceptowanym przez niepowiązane stronami transakcji).
Biorąc powyższe pod uwagę w procesie wyceny wartości znaku/stawki opłat licencyjnych korzystam z poniższych metod: