Benchmark to podstawa
14 października 2021 Analiza konkurencji
Benchmark to podstawa:)
Wiele moich zleceń rozpoczynało się od pytań: „Czy nasze 10% rentowności sprzedaży to dużo, czy mało?, „Mamy 8 letni okres zwrotu z inwestycji – dobrze, czy źle?”.
Aby sprostać tak postawionym oczekiwaniom klienta mogłem proponować tylko jedno: Benchmark Analysis.
Zgodnie z definicją: „Benchmarking (badania porównawcze lub analiza porównawcza) – praktyka stosowana w zarządzaniu, polegająca na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy służy jako podstawa doskonalenia. Jest to praktyczna realizacja przysłowia: „trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na błędach cudzych, niż na swoich*”. *Źródło: Wikipedia
Benchmark to doskonałe narzędzie dla bieżącego i strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Myśl przewodnia jego stosowania to „równamy do najlepszych”- poprzez analizę ich wskaźników finansowych i operacyjnych.
Dobrze sporządzona analiza porównawcza jest wstępem dla szeroko pojętych działań naprawczych/restrukturyzacyjnych. Stanowi również podstawę do wyznaczania długoterminowych celów organizacji.
W mojej pracy stanowi podstawowe narzędzie analityczne, które odpowiednio sporządzone pozwala na szybkie uzyskanie ekonomicznego obrazu przedsiębiorstwa „z lotu ptaka”, przez co oszczędzamy z klientem czas na drążenie tematów nieistotnych lub analizy obszarów, w których „lepiej nie da się zrobić” 🙂
Zatem celem Benchmark analysis jest konfrontacja efektywności ekonomicznej oraz modelu zarządzania finansowego przedsiębiorstwa w odniesieniu do wybranych firm z branży.
Świadomość w czym jesteśmy dobrzy, co wymaga niewielkich a co dużych zmian jest podstawą do budowania planów operacyjnych i strategicznych organizacji.
Manager, który widzi swoją firmę na tle branży/konkurencji w taki sposób:
………. wie, że gorsza wycena wartości firmy ma źródło w zadłużeniu i wysokich inwestycjach z lat poprzednich. Czy i jak z tym można „powalczyć”, to już kolejne zagadnienie zarządcze. Jednak od samego początku procesu naprawczego wiemy jakie obszary wymagają większej uwagi zarządzających.
Podsumowując – lepsze czucie własnej organizacji wymaga również wiedzy o tym, co się dzieje w branży/ u konkurencji. Szybka definicja problemu, posiadanie punktu odniesienia, oszczędność czasu zarządzających, system motywacyjny/premiowy i wiele innych zalet stosowania Benchmark analysis powodują, że jest to pierwszy zakres każdej współpracy w procesach wycen/naprawczych realizowanych na rzecz moich klientów.